dijous, 13 de desembre del 2012

MAPES CONCEPTUALS


Els mapes conceptuals s'estan convertint en una eina que poc a poc s'està fent indispensable en els diferents nivells educatius, des d'infantil fins a les Universitats.
Permeten als professors anar creant amb els seus alumnes i explorant els coneixements previs. A l’alumne, també li va bé per organitzar, interrelacionar i fixar els coneixements del que està estudiant.

Els mapes conceptuals poden tenir diferents propòsits:
  • Generar idees (brain storming,etc).
  • Dissenyar una estructura complexa (textos llargs, grans pàgines webs, etc.
  • Comunica idees complexes.
  • Contribuir a l’aprenentatge integrant coneixements nous i antics.
  • Avaluar la comprensió o diagnosticar la incomprensió.
  • Explorar el coneixement previ i els errors del concepte.
  • Fomentar l’aprenentatge significatiu per millorar l’èxit dels estudiants.
  • Mesurar la comprensió de conceptes.
  • Generar conceptes o idees sobre algun tema.

Algunes característiques més destacades per la creació de mapes conceptuals són:
  • Han de ser simples, i mostrar clarament les relacions entre conceptes i/o proposicions.
  • Van del general a l'específic, les idees més generals o inclusives, ocupen la part superior de l'estructura i les més específiques i els exemples la part inferior
  • Han de ser vistosos,  més visual es faci el mapa, la quantitat de matèria que s'aconsegueix memoritzar augmenta i es desenvolupa la percepció, beneficiant amb l'activitat de visualització a estudiants amb problemes de l'atenció.
  • Els conceptes, que mai es repeteixen, van dins d'ovals i la paraules d’enllaç es situen prop de les línies de relació.
  • És convenient escriure els conceptes amb lletra majúscula i les paraules d'enllaç en minúscula, podent ser diferents a les utilitzades en el text, sempre que es mantingui el significat de la proposició. 
  • Per a les paraules enllaç es poden utilitzar verbs, preposicions, conjuncions, o un altre tipus de nexe conceptual, les paraules enllaç li donen sentit.
  • Si la idea principal pot ser dividida en dues o més conceptes iguals aquests conceptes han d'anar en la mateixa línia o altura.
  • Un mapa conceptual és una forma breu de representar informació.
A classe de GTIC, havíem de crear un mapa conceptual amb el programa online CMap Tools a partir d'un text que ens van donar. El text era el següent:

   DINAR DE NADAL

Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda

Així és com va quedar el meu mapa conceptual:







Webs consultades:

http://es.wikipedia.org/wiki/Mapa_conceptual
http://www.monografias.com/trabajos10/mema/mema.shtml

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada