diumenge, 30 de desembre del 2012

La taxonomia de Bloom



Per fer el tancament d'aquest bloc abans de l'examen, l'última activitat que vam fer va ser llegir "la taxonomia de Bloom" que com em vist abans en l'entrada que he fet sobre "les metàores de Crook", la taxonomia s'apropa més de manera intel·lectual a l'activitat que realitzarem amb els nostres futurs alumnes amb l'ús de les TIC.

Benjamin Bloom i altres col·laboradors seus, van classificar les activitats educatives gradualment de les més senzilles a les més complexes.
Es van centrar en tres dominis educatius: Domini cognitiu, afectiu i psicomotor. Nosaltres en gtic, vam centrar-nos només en el domini cognitiu ja que quan es va crear la primera taxonomia (1956), posteriorment a l'any 2000, es va revisar incorporant noves accions a les capacitats que ja existien.

En aquesta imatge, es poden veure les diferències entre les habilitats cognitives de la primera taxonomia i comparar-les amb les del 2000.

Més tard, l'any 2008, es va fer una nova revisió adaptant-la a la era digital.

L'activitat a realitzar era fer una taula o s'havien d'escriure totes les eines i recursos utilitzats al llarg de l'assignatura i indicar les habilitats cognitives que es treballen en cadascuna segons la taxonomia de l'any 2008.




Webs consultades:

http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3.html

dissabte, 29 de desembre del 2012

La Viquipèdia



Ja vaig tractar abans el tema de les Wikis i l'ús en l'educació però ara em centraré només en la Viquipèdia.

La Viquipèdia és la versió catalana de la Wikipedia. Es tracta d'una enciclopèdia elaborada en col·laboració amb els seus lectors realitzant milers de canvis en cada article, o entrada.Si no són apropiats, es treuen ràpidament.

Els cinc pilars de la Viquipèdia són:

- És una enciclopèdia semblant a una enciclopèdia general i una d'específica. No es pot parlar de diccionari, ni de col·lecció de texts originals ni diari.

- La Viquipèdia cerca el "punt de vista neutral", intenta aconseguir que els articles no exagerin un punt de vista específic oferint informació des de tots els angles possibles.

- La Viquipèdia és de contingut lliure, tothom hi pot col·laborar i distribuir lliurement respectant els drets d'autor.

- La Viquipèdia segueix unes normes d'etiqueta, és a dir, s'han de respectar els companys quan no es comparten les opinions amb ells comportant-se civilitzadament.

- La Viquipèdia no té normes inamovibles més enllà d'aquests cinc pilars generals.

Què NO és la Viquipèdia:

- La Viquipèdia no és una enciclopèdia de paper. 
- No és una editorial d'idees originals.
- No és una plataforma de promoció.
- No és un dipòsit d'enllaços o fitxers.
- No és un servei de pàgines personals.
- No es un directori.
- No és un manual ni una guia.
- No és una col·lecció indiscriminada d'informació.

Com es modifica una pàgina? Aquí adjunto un enllaç on a la pròpia Wikipedia t'explica com poder fer-lo. És una tasca molt senzilla i s'han de seguir les indicacions del "LLibre d'estil" de la Viquipèdia.


Quan ens van quedar clars aquests punts, havíem de crear-nos un compte a la Viquipèdia i fer una modificació o ampliació d'un dels articles.

Aquesta és la pàgina que jo vaig modificar: http://ca.wikipedia.org/wiki/%C3%93lvega
El meu nom d'usuari és martius88


Webs consultades:

http://ca.wikipedia.org/wiki/Viquip%C3%A8dia:Llibre_d'estil
http://ca.wikipedia.org/wiki/Viquip%C3%A8dia:Els_cinc_pilars
http://ca.wikipedia.org/wiki/%C3%93lvega

divendres, 28 de desembre del 2012

GLOG


Un glog és un collage més original que els típics que es fan o circulen per la red. Es poden afegir textos, fonts, imatges, arxius vectorials, sons, vídeos i plantilles al gust del que ho crea. Es treballa de manera online enfocat a la diversió i a la comunicació ja que té un component lúdic.

Actualment, la gent utilitza els Glogs no solament per contingut lúdic sinó per reivindicar, denunciar, anunciar, etc.

Relacionat amb l'educació, hi ha una opció a Glogster que està enfocat en aquest àmbit, és a dir, que les és una opció gratuïta i s'ha de donar d'alta a la pàgina, omplir totes les dades que se't demanen, i començar a crear-lo. Un cop acabat, si es vol afegir en alguna pàgina, bloc, etc, s'ha de copiar el codi embed i enganxar-ho allà on es vulgui.

Aquí adjunto el que he creat jo enfocat en la película de Grease:




Webs consultades:

http://revistas.educa.jcyl.es/revista_digital/index.php?option=com_content&view=article&id=447:ique-es-un-glog&catid=44:el-rincon-de-las-tic&Itemid=40
http://www.glogster.com

dijous, 27 de desembre del 2012

Les quatre metàfores de l'educació


Les metàfores de l'educació s'utilitzen per conceptualitzar l'aprenentatge amb l'ordinador. 

- La metàfora tutorial: l'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge de l'alumne. L'odinador envia les ordres, l'alumne ho respon i és l'ordinador qui avalua.
La individualització d'aprenentatge, la formulació de preguntes i la informació afegida, és el que més és té present quan es creen aquests tipus de programes, per això, l'alumne decideix com vol fer-los.


Les activitats serien les del edu365.cat (entrena't per llegir) o les del JClick.


- La metàfora de la construcció, l'ordinador com alumne: en aquest cas, és l'alumne qui controla a l'ordinador ensenyant-li a fer accions o activitats per realitzar tasques.
El paper del mestre én aquest cas es troba en un segon pla ja que només observa i va seguint el procés de treball del seus alumnes i fent-li preguntes per ajudar a la reflexió pròpia del nen.

Un dels exemples de metàfora de la construcció que vam treballar a classe era el Scratch. Imagina, programa i comparteix.


- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador:  Permet un aprenentatge per descoberta però amb un grau de llibertat més baix que en el del Logo.  Fomenta la reflexió i l'acció en un entorn acotat però amb el perill de simplificar en excés els sistemes reals.

Crayonphysics, és un exemple d'exemple d'aquesta metàfora on l'usuari dibuixa un sistema per que una pilota arribi a una meta.





- La metàfora de la caixa d'eines, l'ordinador com a eina: en la nostra vida diària i ara a l'escola, tenim com a ús habitual utilitzar l'ordinador com a eina de treball. Les activitats proposades als infants, han de estar relacionades amb les seves experiència perquè així aprendran de manera més ràpida i fàcil.



S'ha de saber diferenciar entre l'ús de l'ordinador ja que és un complement per a la nostra vida que ens permet viure experiències indirectes del món que ens envolta.



L'activitat que havíem de fer era analitzar les quatre metàfores i posar exemples de cadascuna en un word per després penjar-lo al Scribd



Metàfores de l'educació

Webs consultades:

http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html

http://www.scribd.com
http://www.edu365.cat/entrena/
http://clic.xtec.cat
http://scratch.mit.edu
http://www.crayonphysics.com
http://www.xinxeta.com/xinxetaframes.htm
http://www.edu365.cat
http://www.robomind.net/ca/index.html
http://www.gimp.org

diumenge, 23 de desembre del 2012

El bon comunicador


Els primers dies de classe de gtic i coed, vam estar parlar sobre el que nosaltres consideràvem com a bon comunicador, i sobretot quina persona coneguda ho consideràvem, després havíem de crear un bloc en grups de 5 o 6 persones seguint al nostre comunicador cercant informació que ell/a publica en les seves xarxes socials (si les té), o en la plataforma on es comuniqui amb la gent.

Nosaltres vam escollir l'Àngel Llàcer ja que consideràvem i de fet ho seguim considerant, que és una persona molt carismàtica, que és un mica un "cul inquiet", ja que no para quiet i sempre està fent coses. De fet, a part de sortir en televisió, dirigir obres de teatre, escriure llibres i presentar-los, fa un programa de ràdio a Catalunya Ràdio anomenat "Els optimistes" que no és un programa a l'ús ja que és com una mena de concurs amb cançons creades per ells, i també fan entrevistes al llarg del programa amb gent coneguda i no.
Tot això ho se perquè a part d'haver-lo escoltat per poder seguir-lo, vam anar un dia a fer-li una visita com a públic del programa.

Les components del grup vam ser: Esther Sitges, Alba Monforte, Noemí Perea, Irene Rossell, Maria Prades i jo mateixa.

Aquesta és la direcció del bloc que vam crear: http://elboncmunicador.blogspot.com.es/

Per finalitzar, adjunto dues fotos que ens vam fer el dia que vam anar a la ràdio amb l'Àngel Llàcer i en Manu Guix.






dissabte, 22 de desembre del 2012

WINDOWS MOVIE MAKER


El Windows Movie Maker, és un software d'edició de vídeos que forma part de Windows Essentials.

Es pot utilitzar per capturar àudio i vídeo en l'equip des d'una càmera de vídeo una càmera fotogràfica i per crear pel·lícules pròpies.

També es pot importar àudio, vídeo o imatges fixes existents per utilitzar-los en les pel·lícules que es creen.

Després d'editar els continguts que hem escollit per la nostre creació, podem incloure títols, crèdits i transicions de vídeo o efectes en ell. Al final quan la pel·lícula està creada, es pot compartir, ja sigui en el propi ordinador, a un CD o a través de la xarxa en les diferents reds socials o per correu electrònic.


Al llarg d'aquest semestre, he creat uns quants vídeos amb el Movie Maker, adjunto un parell un que el vaig fer per el treball d'Identitat i territori amb vídeos gravats i coordinats, i l'altre per seminari per ensenyar als companys un resum de la setmana de la SAE.






Webs consultades:

http://www.youtube.com/watch?v=of9dPCw_fBo
http://www.youtube.com/watch?v=B2bC1YW8VYI
http://cesarinmaker.blogspot.com.es/2012/04/definicion-de-windows-movie-maker.html

divendres, 21 de desembre del 2012

CREATIVE COMMONS


Creative Commons, es una corporació sense ànim de lucre orientada a donar a l'autor el poder de decidir els límits d'ús i explotació del seu treball a Internet.
La propietat intel·lectual de les llicències a Espanya les té l'estat ja siguin en castellà com en català.
No van en contra del copyright, només busquen una forma d'adaptar-se amb els interessos que té el seu autor.
Les llicències CC, ajuden a mantenir el dret de l'autor d'una obra, a la vegada que permeten certes excepcions sota algunes condicions.
Es busca promocionar la ciència i les arts aplicades, ajudant als autors a ajustar el seus drets de forma precisa perquè s'adaptin a les seves preferències.

Els termes de de cada llicència depenen de quatre condicions indispensables:

Attribution Reconeixement

(BY)
El beneficiari de la llicència té dret de copiar, distribuir, exhibir i representar l'obra i fer obres derivades sempre que reconegui i citi l'obra de la forma especificada per l'autor o el llicenciador. 
Non-commercial No Comercial

(NC)
El beneficiari de la llicència té el dret de copiar, distribuir, exhibir i representar l'obra i fer obres derivades per a finalitats no comercials.
Non-derivative No Derivades

(ND)
El beneficiari de la llicència només té el dret de copiar, distribuir, exhibir i representar còpies literals de l'obra i no té el dret de produir obres derivades.
Share-alike Compartir Igual

(SA)
El beneficiari de la llicència té el dret de distribuir obres derivades sota una llicència idèntica a la llicència que regula l'obra original.
Aquestes quatre condicions, es poden combinar per poder crear llicències. Aquests serien els exemples més comuns:

Reconeixement (CC-BY) Cc-by new.svg
Reconeixement-CompartirIgual (CC-BY-SA) Cc-by new.svg  Cc-sa.svg
Reconeixement-NoDerivades (CC-BY-ND) Cc-by new.svg  Cc-nd.svg
Reconeixement-NoComercial (CC-BY-NC) Cc-by new.svg Cc-nc.svg
Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual (CC-BY-NC-SA) Cc-by new.svg Cc-nc.svg Cc-sa.svg
Reconeixement-NoComercial-NoDerivades (CC-BY-NC-ND) Cc-by new.svg Cc-nc.svg Cc-nd.svg


A part de tot això, existeixen les llicències pel domini públic (perquè els treballs puguin ser redistribuïts i manipulats sense restriccions de manera comercial o no), que són només dos:

Dedicación a Dominio PúblicoDedicació a Domini Públic
(CC0)

L'autor d'aquesta obra ha renunciat als seus drets d'autor a la mateixa, passant a formar part del domini públic, de manera que el beneficiari pot usar l'obra lliurement per a qualsevol fi sense necessitat de sol·licitar permís a l'autor de tal obra.
Etiqueta de Dominio Público



Etiqueta de Domini Públic
Més que una llicència es tracta d'una etiqueta, la qual ressalta que el treball ja es troba sota el domini públic i que el beneficiari pot usar l'obra lliurement per a qualsevol fi sense necessitat de sol·licitar permís a l'autor de tal obra.
Per poder crear una llicència Creative Commons a un bloc o una pàgina web, s'han de seguir els següents pasos:
- Anar a la web http://creativecommons.org/choose/ (es pot canviar l'idioma al final de la pàgina).
- Seguir els passos que ens indica i copiar el codi embed.
-Afegir un nou gadget en el cas del bloc.
- Triar el tipus HTML/Javascript.
- Enganxar el codi embed que em copiat abans.
- Comprovar que apareix al bloc

Algunes pàgines web on es pot trobar arxius amb CC són:

MUSICA                                   IMATGES
Ccmixter                                     Flickr
Jamendo
Cctrax

Webs consultades:

http://es.wikipedia.org/wiki/Licencias_Creative_Commons
blink

dimecres, 19 de desembre del 2012

IDENTITAT I TERRITORI



L'últim dia de classe de gtic i coed, Irene Rossel  i jo, vam fer la nostre presentació. El tema que vam escollir va ser "Benvinguts a la república independent de casa meva", ja que era un dels punts que teníem totes dues en comú. Tractava sobre marxar fora de casa per estudiar.

La meva experiència va ser quan jo tenia 17 anys que vaig marxar a Dublín a casa d'una família d'allà per millorar el meu nivell d'anglès.
En el cas d'Irene, ho està vivint ara ja que ella és d'Andorra i ha vingut a Barcelona a seguir formant-se.


Aquí adjunto el power que vam crear i el vídeo:






 


Webs consultades:

http://www.youtube.com/watch?v=of9dPCw_fBo
http://es.slideshare.net/martius88/identitat-i-territori-15889253

divendres, 14 de desembre del 2012

POEMA PER RECITAR COED



Un dels últims dies de Coed, vam realitzar una activitat que consistia en aprendre’ns un poema que per nosaltres ens transmetis alguna cosa o que ens resulti fàcil i recitar-lo davant dels companys.
Jo vaig escollir "Yo voy soñando caminos" de Antonio Machado perquè era un poema que ja em sabia des de l'escola i em portava molt bons records.

Yo voy soñando caminos
de la tarde. ¡Las colinas
doradas, los verdes pinos,
las polvorientas encinas!…
¿Adónde el camino irá?
Yo voy cantando, viajero
a lo largo del sendero…
-la tarde cayendo está-.
“En el corazón tenía
la espina de una pasión;
logré arrancármela un día:
“ya no siento el corazón”.
Y todo el campo un momento
se queda, mudo y sombrío,
meditando. Suena el viento
en los álamos del río.
La tarde más se oscurece;
y el camino que serpea
y débilmente blanquea
se enturbia y desaparece.
Mi cantar vuelve a plañir:
“Aguda espina dorada,
quién te pudiera sentir
en el corazón clavada”.


dijous, 13 de desembre del 2012

ELS FLUXOGRAMES



Gràfica que  mostra el flux i nombre d'operacions seqüencials d'un procés o procediment. Permet entendre o tenir relacions clares i fàcils de vegades complicades i embullades entre les unitats simples o complexes del treball.
 El propòsit del fluxograma i la seva importància, de fet, constitueixen l'eina més poderosa per simplificar i agilitar el treball, la qual cosa permet un estudi detallat dels mètodes, processos i rutines. 

En la següent imatge es poden veure els diferents tipus de símbols i la seva explicació:



Jo a classe de gtic, vaig crear un fluxograma utilitzant el programa online "gliffy" que va quedar així:





Webs consultades:

http://www.buenastareas.com/ensayos/Fluxograma-y-Organigrama/3522015.html
http://www.monografias.com/trabajos53/diagrama-de-flujo/Image7256.gif

MAPES CONCEPTUALS


Els mapes conceptuals s'estan convertint en una eina que poc a poc s'està fent indispensable en els diferents nivells educatius, des d'infantil fins a les Universitats.
Permeten als professors anar creant amb els seus alumnes i explorant els coneixements previs. A l’alumne, també li va bé per organitzar, interrelacionar i fixar els coneixements del que està estudiant.

Els mapes conceptuals poden tenir diferents propòsits:
  • Generar idees (brain storming,etc).
  • Dissenyar una estructura complexa (textos llargs, grans pàgines webs, etc.
  • Comunica idees complexes.
  • Contribuir a l’aprenentatge integrant coneixements nous i antics.
  • Avaluar la comprensió o diagnosticar la incomprensió.
  • Explorar el coneixement previ i els errors del concepte.
  • Fomentar l’aprenentatge significatiu per millorar l’èxit dels estudiants.
  • Mesurar la comprensió de conceptes.
  • Generar conceptes o idees sobre algun tema.

Algunes característiques més destacades per la creació de mapes conceptuals són:
  • Han de ser simples, i mostrar clarament les relacions entre conceptes i/o proposicions.
  • Van del general a l'específic, les idees més generals o inclusives, ocupen la part superior de l'estructura i les més específiques i els exemples la part inferior
  • Han de ser vistosos,  més visual es faci el mapa, la quantitat de matèria que s'aconsegueix memoritzar augmenta i es desenvolupa la percepció, beneficiant amb l'activitat de visualització a estudiants amb problemes de l'atenció.
  • Els conceptes, que mai es repeteixen, van dins d'ovals i la paraules d’enllaç es situen prop de les línies de relació.
  • És convenient escriure els conceptes amb lletra majúscula i les paraules d'enllaç en minúscula, podent ser diferents a les utilitzades en el text, sempre que es mantingui el significat de la proposició. 
  • Per a les paraules enllaç es poden utilitzar verbs, preposicions, conjuncions, o un altre tipus de nexe conceptual, les paraules enllaç li donen sentit.
  • Si la idea principal pot ser dividida en dues o més conceptes iguals aquests conceptes han d'anar en la mateixa línia o altura.
  • Un mapa conceptual és una forma breu de representar informació.
A classe de GTIC, havíem de crear un mapa conceptual amb el programa online CMap Tools a partir d'un text que ens van donar. El text era el següent:

   DINAR DE NADAL

Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda

Així és com va quedar el meu mapa conceptual:







Webs consultades:

http://es.wikipedia.org/wiki/Mapa_conceptual
http://www.monografias.com/trabajos10/mema/mema.shtml